Mechanizm docisku sprzęgła
Data publikacji 8 grudnia 2021
Docisk sprzęgła jest urządzeniem, które łączy silnik ze skrzynią biegów. Jest zaprojektowany w taki sposób, że można go dezaktywować, naciskając pedał sprzęgła. Oddziela to silnik i skrzynię biegów. Zwalniając pedał sprzęgła, sprzęgło łączy silnik i skrzynię biegów.
Tarcza dociskowa sprzęgła jest ważną częścią mechanicznie sterowanego układu sprzęgła pojazdu. Jest to ciężka metalowa płyta sterowana sprężynami i dźwignią. Jego głównym celem jest ciśnienie w głównej tarczy sprzęgła (lub tarczy sprzęgła), przytrzymując ją do koła zamachowego silnika. Dzięki temu moc z wału korbowego silnika przepływa przez dołączone sprzęgło do skrzyni biegów / układu przeniesienia napędu, a następnie przez wały napędowe i koła.
Gdy kierowca naciska pedał sprzęgła, tarcza dociskowa nie naciska już na główną tarczę sprzęgła, która jest odłączona (zmniejsza nacisk tarcia między tarczą docisku sprzęgła i kołem zamachowym silnika). Przerywa to przenoszenie mocy silnika, umożliwiając kierowcy łatwą zmianę biegów i zmiany biegów.
Gdy sprzęgło łączy silnik ze skrzynią biegów, przenosi moc silnika na skrzynię biegów. W warunkach ulicznych lub wyścigowych im płynniejsza przyczepność, tym lepsze osiągi pojazdu.